سروما چیست؟

سروما یک توده غیر سرطانی است که در بافت هم‌بند بدن ایجاد می‌شود. سروماها می‌توانند در هر قسمت از بدن ایجاد شوند، اما شایع‌ترین مکان‌ها برای ایجاد آن‌ها سر و گردن، تنه، بازوها و پاها هستند. سروماها می‌توانند در هر سنی ایجاد شوند، اما در کودکان شایع‌تر است.

تعریف سروما

در پاسخ به این که سروما چیست باید گفت سروما یک توده کیسه مانند است که از مایع سروزی پر شده است. مایع سروزی یک مایع شفاف و زرد رنگ است که از خون و بافت‌های بدن تشکیل می‌شود. سروماها معمولاً در اثر آسیب یا جراحی ایجاد می‌شوند.

سروما چیست بهترین کلینیک زیبایی در اندرزگو دنیز

علائم سروما چیست؟

شایع‌ترین علامت سروما، یک توده بدون درد است. این توده ممکن است نرم و انعطاف‌پذیر باشد و ممکن است مانند یک کیسه پر از مایع احساس شود. سایر علائم سروما ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• قرمزی
  • کبودی

علل سروما و آیا سروما خطرناک است؟

سروماها معمولاً در اثر آسیب یا جراحی ایجاد می‌شوند. زمانی که بافت آسیب می‌بیند مانند سروما بعد از ابدومینوپلاستی و یا سروما بعد از سزارین، ممکن است مایع از رگ‌های خونی یا بافت‌های آسیب‌دیده خارج شود. این مایع می‌تواند جمع شود و یک سروما ایجاد کند. سروماها همچنین می‌توانند در اثر عفونت یا التهاب ایجاد شوند.

سروما کلینیک زیبایی دنیز تهران

تشخیص سروما

پزشک معمولاً می‌تواند سروما بعد از سزارین را با معاینه فیزیکی تشخیص دهد. پزشک ممکن است مایع را از توده خارج کند و آن را برای آزمایش به آزمایشگاه بفرستد.

درمان سروما

درمان سروما معمولاً به اندازه و محل توده بستگی دارد. سروماهای کوچک ممکن است بدون درمان خودبه‌خود از بین بروند. برای درمان سروما بزرگ ممکن است نیاز به تخلیه با سوزن یا جراحی داشته باشند.

پیشگیری از سروما

هیچ راهی قطعی برای پیشگیری از سروما بعد از سزارین وجود ندارد، اما می‌توان با رعایت نکات زیر خطر ابتلا به آن را کاهش داد:

• از آسیب جلوگیری کنید.
  • دستورالعمل‌های پزشک خود را پس از جراحی دنبال کنید.
  • طبق دستور پزشک از بانداژهای فشاری استفاده کنید.

برای آگاهی از فرق پیکرتراشی با لیپوماتیک کلیک کنید.

سروما بعد از ابدومینوپلاستی

سروما یک عارضه شایع بعد از ابدومینوپلاستی است. حدود 30 درصد از بیماران پس از جراحی ابدومینوپلاستی دچار سروما می شوند. سروما معمولاً در ناحیه شکم ایجاد می شود، اما می تواند در سایر نواحی بدن نیز ایجاد شود. در پاسخ به سوال آیا سروما خطرناک است؟ باید گفت سروما معمولاً دردناک نیست و به خودی خود برطرف می شود. با این حال، در برخی موارد، سروما ممکن است نیاز به درمان داشته باشد.

سروما بعد از ابدومینوپلاستی مرکز زیبایی دنیز

علل بروز سروما بعد از ابدومینوپلاستی

سروما در نتیجه تجمع مایع در زیر پوست ایجاد می‌شود. این مایع معمولاً در طول جراحی ابدومینوپلاستی آزاد می‌شود. بدن سعی می‌کند این مایع اضافی را جذب کند، اما در برخی موارد، مایع ممکن است جمع شود و سروما ایجاد کند.

علل افزایش ریسک بروز سروما

• وسعت جراحی: بیماران تحت جراحی وسیع‌تر در معرض خطر بیشتری برای ایجاد سروما هستند.
  • چاقی: بیماران چاق در معرض خطر بیشتری برای ایجاد سروما هستند.
  • عفونت: عفونت می‌تواند خطر ایجاد سروما را افزایش دهد.
  • داشتن سابقه سروما: اگر در گذشته سروما داشته‌اید، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد سروما در آینده هستید.

راه‌های جلوگیری از بروز سروما

هیچ راهی قطعی برای پیشگیری از سروما وجود ندارد، اما می‌توانید با رعایت نکات زیر خطر ابتلا به آن را کاهش دهید:

• پوشیدن گن فشار: این نوع گن به فشار دادن مایع اضافی به سمت سیستم لنفاوی کمک می‌کند.
  • کاهش فعالیت بدنی: در هفته‌های اول پس از جراحی، از فعالیت بدنی شدید خودداری کنید.
  • کنترل وزن: حفظ وزن سالم می‌تواند به کاهش خطر ایجاد سروما کمک کند.

برای آگاهی از عوارض پیکرتراشی کلیک کنید.

درمان سروما کلینیک دنیز اندرزگو

نحوه درمان سروما

سروما معمولاً بدون درمان از بین می‌رود. با این حال، در برخی موارد، سروما ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. درمان سروما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تخلیه مایع: پزشک ممکن است مایع اضافی را با سوزن یا سرنگ تخلیه کند.
  • داروها: داروها می‌توانند به کاهش التهاب و جذب مایع اضافی کمک کنند.
  • جراحی: جراحی در موارد نادری که سروما به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد، ممکن است ضروری باشد.

نتیجه‌گیری

در پایان می‌توان به شکلی کلی به سؤال آیا سروما خطرناک است پاسخ داد. در واقع سروماها توده‌های غیر سرطانی شایع‌اند که می‌توانند در اثر آسیب، جراحی، عفونت یا التهاب ایجاد شوند. اکثر سروماها کوچک هستند و بدون درمان خودبه‌خود از بین می‌روند. با این حال، سروماهای بزرگ ممکن است نیاز به تخلیه یا جراحی داشته باشند. اگر نگران یک توده هستید، به پزشک مراجعه کنید تا برای تشخیص و درمان مناسب اقدامات مورد نیاز را انجام دهید.